• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218509 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ - 16:52
دومین جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه از ۲۹ دی آغاز می‌شود | همدان سهم خوبی در حوزه تولیدات موسیقی دارد
در نشست خبری دومین جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه مطرح شد

دومین جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه از ۲۹ دی آغاز می‌شود | همدان سهم خوبی در حوزه تولیدات موسیقی دارد

دومین نشست خبری جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و معاون امور هنری و سینمایی این اداره کل و اعضای انجمن موسیقی برگزار شد که در آن به زمان اجرای جشنواره، جزئیات آن، سهم استان در حوزه تولیدات موسیقی و همچنین فعالیت بانوان در این حوزه پرداخته شد.

مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در نشست خبری دومین جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه با اشاره به اینکه این جشنواره از ۲۹ دی ماه با اجرای ۵۰ اثر در استان همدان آغاز می‌شود، گفت: این جشنواره دارای چند ویژگی است و از آنجایی که در اکثر مواقع موسیقی سنتی مورد غفلت واقع می‌شود، لازم است که این رویداد هر سال انجام شود.

 

ویژه با بیان اینکه موسیقی یکی از ظرفیت‌های فرهنگی در مقابله با تهاجم فرهنگی است، اظهار کرد: مشارکت بالا و گستردگی حوزه موسیقی از دیگر ویژگی‌های جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه دانست؛ زیرا سراسر استان درگیر این جشنواره می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تبادل هنری نیز از دیگر اتفاقات مهم جشنواره مذکور است، اضافه کرد: برنامه‌های جانبی نیز به غنای این مجموعه فرهنگی کمک می‌کند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: ایجاد فضای شور و نشاط و به نوعی لذت‌بخش برای مردم همدان از دیگر موضوعات مورد توجه در این جشنواره است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن قدردانی از تلاش گروه‌های موسیقی و انجمن موسیقی همدان، خاطرنشان کرد: تمام موضوعات شب‌های موسیقی هگمتانه سوژه خبری برای اصحاب رسانه‌ها خواهد بود، گروه‌های مختلفی گرد هم جمع شدند تا رویداد مهمی را در استان رقم بزنیم.

 

 

همه جامعه به نوعی با موسیقی در ارتباط است

 

هادی فیض‌منش، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه موسیقی یک هنر فاخر و بدیع است که همه جامعه به نوعی با آن ارتباط دارند، گفت: موسیقی به نوعی زبان مشترک بشریت است؛ وقتی به اقوام‌ و قومیت‌هایی نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که هر فرهنگی با یک موسیقی عجین شده است.

 

فیض‌منش با اشاره به اینکه جامعه‌ای که پر از ترانه و موسیقی است، جامعه‌ای پر نشاط خواهد بود، اظهار کرد: موسیقی تاثیر شگرف بر فرهنگ دارد؛ خیلی از فرهنگ‌ها نظیر غم و اندوه و سرور و شادی‌های ما آمیخته با موسیقی است و موسیقی در هر جامعه‌ای نفوذ زیادی دارد.

 

وی با اشاره به برنامه‌های جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه، گفت: در سال جاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با تلاش مجموعه انجمن موسیقی، یک رویداد موسیقی را رقم می‌زند که در کشور بی‌نظیر است.

 

جشنواره موسیقی هگمتانه ثبت ملی می‌شود؟

 

این مقام مسئول با بیان اینکه موسیقی نفوذ زیادی در جامعه دارد و موسیقی را نمی‌توان از جامعه جدا کرد، اضافه کرد: در تلاش هستیم تا این جشنواره را ثبت ملی کنیم.

 

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تاکید بر اینکه جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه ویژه همدان است که در کشور به یک برند تبدیل می‌شود، عنوان کرد: اولین دوره این رویداد سال ۹۷ و فقط در سطح شهرستان همدان بود اما بودیم اما امسال این جشنواره در سطح استانی برگزار می‌شود.

 

فیض‌منش با بیان اینکه یکی از بهترین بخش‌های هنری، موسیقی است که آرام‌بخش جامعه و تاثیرگذار بر روح و روان افراد جامعه خواهد بود، گفت: از مهرماه امسال برنامه‌های جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه آغاز شد و دبیرخانه‌ای برای آن شکل گرفت.

 

وی با اشاره به برگزاری نشستی با ادارات فرهنگ و ارشاد سراسر استان در راستای برنامه‌ریزی دومین جشنواره موسیقی هگمتانه، اضافه کرد: با تبلیغات صورت گرفته خوشبختانه گروه‌ها منسجم و با اثر بهتری به جشنواره راه یافتند.

 

جزئیاتی از زمان اجرا و تعداد آثار جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه

 

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از ۳۰ اثر در حوزه موسیقی صحنه‌ای اجرا خواهد شد، ادامه داد: ۲۰ اثر نیز در حوزه موسیقی سنتی، مقامی و عاشیقی هستند که تمامی اجراها بعد نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود و در هر شب نیز یک سانس اجرا خواهد شد.

 

فیض‌منش با تاکید بر اینکه می‌توان بلیط اجراهای این جشنواره را از سایت ایران کنسرت تهیه کرد، خاطرنشان کرد: شهرستان همدان در روزهای دوم، سوم و چهارم بهمن ماه اجرا خواهد داشت و برنامه سایر شهرستان‌ها نیز در روزهای ۳۰ دی ماه و یکم و دوم بهمن ماه اجرا می‌شود.

 

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان توضیح داد: کارگاه شعر و موسیقی نیز در این جشنواره با حضور محمدرضا شفیعی‌کدکنی برگزار می‌شود. همچنین، کارگاه فلسفه هنر، آواز ایرانی، یادنامه عارف در آرامگاه بوعلی‌سینا، نمایشگاهی از سازهای سنتی و ایرانی در کنار سالن اصلی، کافه هنر، نمایشگاه و غرفه محصولات فرهنگی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

 

وی با اشاره به اجرای گروه دف‌نوازان در آیین افتتاح جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه، گفت: شب اول نیز گروه موسیقی آیین در همدان اجرا خواهند داشت.

 

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تاکید به اینکه در شب‌های بعد نیز همه شهرستان‌ها درگیر خواهند شد و خوشبختانه همه شهرستان‌ها نیز در این جشنواره ورود کردند، اظهار کرد: یکی از ویژگی خوب جشنواره اجرای گروه‌های محلی برای مردم منطقه است.

 

وی با اشاره به اینکه امروز همه مردم همدان در هر شهری می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و از شنیدن موسیقی لذت ببرند، بیان کرد: چند روز گذشته تور بسیار خوب شهرستانی توسط ارکست وزیری به سرپرستی استاد ساکت اجرا شد.

 

فیض‌منش تصریح کرد: در چهار شهرستان همدان این موسیقی اجرا و باعث شد بازخورد خوبی بین مردم داشته باشد که امیدواریم این اتفاق مسیری را باز کند که به راحتی بتوانیم اجراهای مختلفی را در شهرستان‌ها همچون موسیقی پاپ داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم توازن بین اجرای موسیقی پاپ و اجرای موسیقی اصیل ایرانی برقرار شود، تاکید کرد: جامعه ایده‌آل جامعه‌ای است که بتواند توازن را بین هر دو سلیقه ایجاد کند.

 

منعی برای فعالیت بانوان در حوزه موسیقی وجود ندارد

 

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه برگزاری کنسرت‌های پاپ داشتیم، اضافه کرد: هیچ منعی برای فعالیت و حضور بانوان در موسیقی (به عنوان نوازنده، اعضای گروه و ...) در چهارچوب قانونی وجود ندارد.

 

فیض‌منش با اشاره به اینکه هفته‌هایی را برای حوزه هنری تنظیم کردیم که یکی از آن‌ها هفته موسیقی هگمتانه است، گفت: در تلاش هستیم تا بتوانیم موسیقی استان همدان را به جایی برسانیم تا در سنوات آینده این جشنواره و موسیقی استان به همین منوال ادامه داشته باشد.

 

 

هیچ سابقه‌ای از جشنواره بین‌المللی در حوزه موسیقی در هیچ جای ایران نداریم

 

علی‌اصغر رحمانی‌پاک‌روان، عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی استان همدان و مسئول دبیرخانه جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه با بیان اینکه هیچ سابقه‌ای از جشنواره بین‌المللی در حوزه موسیقی در هیچ جای ایران به جز جشنواره موسیقی فجر نداریم، گفت: آثار این جشنواره تا ۵ دی ماه به دبیرخانه ارسال شد و بیش از ۹۰ درصد از آثار ارسالی برای اجرا تایید شدند.

 

رحمانی‌پاک‌روان تاکید کرد: ۳۰ کارگاه پژوهشی با حضور افرادی مانند محمدرضا شفیعی‌کدکنی، بابک روشنی‌نژاد، سیاوش دیهیمی، کیوان ساکت و مهران مهرنیا برگزار خواهد شد.

 

سهم خوبی از تولید آثار موسیقی در کشور داریم

 

قادر شهسواری، عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی استان همدان و مدیر اجرایی جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه با بیان اینکه از سال ۹۷ که اعضای جدید انجمن موسیقی کار خود را آغاز کرده‌اند، تا کنون بیش از ۴۰۰ برنامه پژوهشی و اجرایی به غیر از کنسرت‌ها داشتیم، گفت: سهم خوبی در تولید آثار موسیقی در کشور داریم؛ شاید نسبت به استان‌هایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و شیراز رتبه‌ پایین‌تری داشته باشیم اما هیچ وقت کم‌تر از این حد نبوده است.

 

شهسواری با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تا کنون پنج اثر چاپ شده در حوزه کتاب داشتیم، تصریح کرد: دو اثر زیرچاپ در حوزه بزرگان موسیقی داریم، دانشنامه موسیقی، انتشار چهار اثر صوتی توسط هنرمندان در قالب آلبوم، ساخت بیش از ۲۰ کلیپ در حوزه موسیقی که در جشنواره پخش خواهد شد، از جمله تولیدات حوزه موسیقی طی حدود پنج سال گذشته است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه چند گروه بین‌المللی داریم که مدام به سفرهای خارج می‌روند، تاکید کرد: انجمن موسیقی هیچ مداخله‌ای در برگزاری کنسرت برای هیچ گروهی ندارد زیرا ضمانت اجرایی نداریم.

ارسال دیدگاه شما